top of page

אשליית המציאות – חלק 2 לעדכן את התוכנה הפנימית שלנו באמצעות שפה ושאלות

חן וינשטיין

בחלק הראשון דיברנו על מפת העולם שלנו ואיך שלושת התהליכים, הכללה, השמטה ועיוות, גם מייצרים אותה עבורנו וגם מושפעים ממנה ומסננים את המידע שאותו אנחנו קולטים.

כך נוצר מצב שבו המציאות שאנחנו קולטים, מעבדים ומגיבים אליה היא בעיקר בראש, מושפעת מהמפה שלנו ואינה מהווה את התמונה המלאה או השלמה.

עוד הבנו שהתהליכים האלו חשובים מאוד להישרדות שלנו אך גם מגבילים אותנו ומצמצמים את האפשרויות שלנו. הם הרבה פעמים הגורם שבגללו אנחנו פועלים על אוטומט בסיטואציות מסויימות.

סיכמנו בחלק הקודם שאנחנו לא רוצים למחוק את המפה שלנו וגם שאין מפה טובה או נכונה אלא מה שחשוב זה לייצר גמישות ולהרחיב את אפשרויות הבחירה שלנו במקומות בהם היא מגבילה ומעכבת אותנו.

אז איך אפשר לעשות את זה?


נועם חומסקי (זוכרים?) שזיהה את 3 התהליכים, הוסיף שהתהליכים האלו מבוססים על שפה. השפה שלנו היא אוסף של סמלים וייצוגים שמאפשרים לנו לסכם, להכליל, לעבד חוויות כדי שנוכל להעביר אותן הלאה. תבניות השפה לא רק מייצגות את החוויה הפנימית שלנו אלא אף יוצרות אותה.


אבל, יש לנו הרבה פחות מילים וסמלים לעומת חוויות, נכון?

וכאן מתחיל הבלבול ואי ההבנה, כאן נוצרים קונפליקטים והבדלים בפרשנויות ובתפיסה של חוויות וכאן גם מתרחשים 3 התהליכים.

למשל, תחשבו על המילה ביטחון. מה משמעות המילה הזו עבורכם? מה קופץ לכם לראש?

ביטחון זו מילה אחת שמייצגת ומבטאת מגוון מאוד גדול של חוויות. ביטחון עבורי הוא לאו דווקא מה שביטחון נתפס על ידי בן הזוג שלי, המנהל או קולגה שלי.

תחשבו על קונפליקטים בתקשורת שנוצרים הרבה פעמים בגלל שאנחנו מדברים על נושא מסויים ומשתמשים אפילו במילים דומות, אבל כל אחד תופס, מפרש ורואה את הסיטואציה אחרת.


אז באמצעות השפה אנחנו משקפים את המצב הרגשי והמנטאלי שלנו וכך גם נוצרת מפת העולם שלנו.

מייסדי שיטת ה-NLP, ריצ׳רד בנדלר וג׳ון גרינדר, לקחו את הרעיון הזה ובנו את המודל הראשון ב-NLP- המטה מודל (מודל העל של השפה).

הנחת המודל היא כי המילים והשפה שלנו, מה שאנחנו קולטים באמצעות החושים, הם מבני השטח. ואילו החוויה, המפה הפנימית, מודל העולם שלנו אותו מייצגות השפה והמילים הם מבני העומק.


המטה מודל מאפשר לנו לחשוף את החוויה, המפה הפנימית שלנו, באמצעות השפה ושאילת שאלות. אבל לא סתם שאלות, אלא כאלה שיאפשרו לנו לעקוף את ההכללה, ההשמטה או העיוות שנעשו, להבין את הפער בין השפה (מבנה השטח) לבין המפה (מבנה העומק) וכך להעשיר את המפה ולהרחיב אפשרויות שלנו וגם לשפר את התקשורת עם האנשים סביבנו.


עבור כל אחד מהתהליכים, אציג את הדפוסים המאפיינים אותו, איך הוא בא לידי ביטוי בשפה וכן מהן שאלות המטה מודל המתאימות והיעילות לשימוש עבורו:


1. הכללה:

הכללה יכולה לבוא לידי ביטוי בשפה בשני אופנים:


א. הכללה רחבה באמצעות מילים כמו: תמיד, לעולם, מעולם, הכול, כולם, אף אחד, אף פעם.

בשאלת המטה מודל נחפש דוגמאות מנוגדות להכללה המגבילה.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

האם יש אחד שכן אוהב אותך? למי ספציפית אתה מתכוון באף אחד?

אף אחד לא אוהב אותי

האם הייתה פעם בה הוא לא אחר?

הוא תמיד מאחר

האם הייתה פעם שכן הלך לך? איך תדע שהולך לך?

אף פעם לא הולך לי

ב. הכללה ככלל או מגבלה על התנהגות באמצעות מילים כמו: מוכרח, חייב, צריך, אסור, אי אפשר, לא יכול, הכרחי ל...

בשאלת המטה מודל נחפש את התוצאה שאחראית לגבול ונרצה להרחיב / להגמיש אותו.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

חייבת? או רוצה?

אני חייבת לבלות יותר עם הילדים

​מוכרח? או שואף?

אני מוכרח לרדת במשקל

מה יאפשר לך לסמוך עליו?

אי אפשר לסמוך עליו

​מה עוצר בעדך?

אני לא יכולה למצוא זוגיות

2. השמטה:

השמטה יכולה לבוא לידי ביטוי בשפה במספר אופנים:


א. השמטה פשוטה שבה אלמנט מרכזי חסר במשפט.

בשאלת המטה מודל נרצה לברר על האלמנט החסר.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

מה בדיוק היה כיף?

היה לי כיף היום

את מה בדיוק קשה לך לשמוע? מתי? איפה?

קשה לי לשמוע את זה

ב. השוואה כאשר חסר הנושא המרכזי שלה. שימוש במילות השוואה כמו: יותר, פחות, טוב, רע, גרוע, מעט, הרבה, עדיף.

בשאלת המטה מודל נרצה להגדיר את הקריטריון להשוואה.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

​ביקורתית מדי לעומת מי? מה?

אני ביקורתית מדי כלפי עצמי

מספיק טובה לעומת מי? מה בדיוק?

אני לא מספיק טובה

ג. חסר מקור של הצהרה שיפוטית מגבילה.

בשאלת המטה מודל נרצה לזהות את המקור החסר ואת הקריטריונים שיצרו את השיפוט המגביל.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

מי קבע שזו חובה?

חובה ללמוד כדי להצליח

מי אמר שאסור?

אסור לחשוף על עצמנו יותר מדי

ד. חסר מקור מידע של אמירת דיעה הנתפסת כעובדה ונעשה שימוש במקור שאינו ספציפי כמו: אנשים, הם, ידוע ש... מחקרים מראים ש...

בשאלת המטה מודל נרצה להבהיר אל מי מתייחסת ההצהרה.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

אילו גברים בדיוק?

ידוע שגברים הם שקרנים

אילו אנשים בדיוק? מי בדיוק?

אנשים נוטים לתקשר בקלות

ה. חסרים פרטים על פעולה או מערכת יחסים. נעשה שימוש בפועל מופשט כמו: להחליט, לעזור, להבין, לדעת, לאהוב, לתקשר, לתפקד.

בשאלת המטה מודל נרצה לקבל פירוט על האופן, ההקשר, המיקום וכו׳.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

איך בדיוק יש לך קושי להתרכז? עם מי, מתי, איפה זה קורה?

קשה לי להתרכז

​איך זה קורה בדיוק? מתי? עם מי?

​אני לא מצליחה להביע את עצמי

3. עיוות:

עיוות יכול לבוא לידי ביטוי בשפה במספר אופנים:


א. יצירת קשר בין גורם לתוצאה באמצעות מילים כמו: לכן, כי, בגלל, גרם ל...

בשאלת המטה מודל נרצה לזהות את הקשר (סיבה-תוצאה) ולבחון את התוקף שלו.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

איך בדיוק חוסר הביטחון גורם לאי הצלחה? מה הקשר בין ביטחון להצלחה?

​אין לי ביטחון, לכן אני לא אצליח להתקדם בחיים

מה הקשר בין הערך שלך לכך שיש או אין לך זוגיות? איך בדיוק חוסר בזוגיות גורם לירידת הערך שלך?

אני לא שווה כי אין לי זוגיות

ב. ישנה הנחה מוטמעת מראש שצריך לקבל אותה כנכונה כדי להבין את המשפט שנאמר. במצב זה, פרשנות נתפסת כאמת.

בשאלת המטה מודל נרצה לאתגר ולהבהיר את ההנחה המוטמעת הזו.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

איך את יודעת שהוא לא מבין אותך?

​אם הוא היה מבין אותי באמת, הוא לא היה מתנהג כך

איך את יודעת שאת לא טובה עם כסף?

אם הייתי טובה עם כסף, הייתי יכולה להצליח יותר

ג. ישנה אמירה שמציגה את החוויה הפנימית של אדם אחר (מה הוא חושב / צריך / מרגיש) - קריאת מחשבות או אמירה שחוזה את העתיד.

בשאלת המטה מודל נרצה להבין מהם הקריטריונים על פיהם נקבעה חווית האחר.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

​איך את יודעת? האם הוא אמר לך?

אני יודעת שהוא עשה לי בכוונה

איך אתה יודע מה יקרה בעתיד? האם קרה לך פעם שחשבת שמשהו יקרה והוא לא קרה?

אין טעם לנסות, אין סיכוי שאצליח

ד. שתי חוויות שונות מוצגות כאילו משמעותן זהה, אם נתון א׳ אז זה אומר שב׳ - שוויון מורכב.

בשאלת המטה מודל נרצה לבחון ולאתגר את תקפות המשוואה ומערכת היחסים המשתמעת ממנה.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

​איך בדיוק חוסר מענה לטלפון אומר שהוא נפגע? האם יכולה להיות סיבה אחרת?

הוא לא ענה לי לטלפון, בטח הוא נפגע ממני

איך בדיוק אי ירידה במשקל אומרת שאין לך כוח רצון? האם יכולה להיות סיבה אחרת?

אני לא מצליחה לרדת במשקל, אין לי כוח רצון

ה. התייחסות לפעולה / תהליך / שם מופשט כחפץ מוחשי ופיזי שקיים במציאות (נומינליזציות).

בשאלת המטה מודל נרצה להפוך את העיוות שבוצע ולהחזיר את ה״חפץ״ לפעילות או לתהליך.

שאלות מטה מודל יעילות

דוגמה

​באיזה אופן בדיוק את לא מצליחה לתחזק את הזוגיות? מה ספציפית בזוגיות את לא מצליחה לתחזק? למה את מתכוונת ב״לתחזק״? מה יהפוך את הזוגיות למתוחזקת?

- אני לא מצליחה לתחזק את הזוגיות שלי


באיזה אופן בדיוק הוא ירד? כמה בדיוק הוא ירד? איך אתה מודד את הירידה בביטחון?

הביטחון שלי ירד לאורך השנים

ועכשיו, עשו זאת בעצמכם!


1. חשבו על משפט / הצהרה / אמונה שהייתם רוצים לחקור ולבחון.

2. זהו איזה תהליך ואיזה דפוס באים לידי ביטוי במשפט.

3. כתבו את שאלות המטה מודל היעילות והמתאימות ביותר.

שימו לב, במשפט אחד יכולים לבוא לידי ביטוי כמה דפוסים מכמה תהליכים שונים.

4. בשלב הבא, לבחירתכם, תוכלו לכתוב גם תשובות לשאלות האלו.

שימו לב מה שונה בחוויה שלכם כשאתם חושבים או אומרים את המשפט פעם נוספת. מה חדש בחוויה? אילו עוד אפשרויות גיליתם?


דוגמה לתרגול:

1. משפט / אמונה:

״אסור לי לבלוט כי עלולים לחשוב שאני שחצנית״.

2. דפוסים שבאים לידי ביטוי במשפט:

הכללה ככלל או מגבלה על התנהגות (אסור לי), השמטה של פרטים על פעולה (לבלוט), הכללה רחבה (עלולים), עיוות של שוויון מורכב (אם אבלוט, יחשבו שאני שחצנית), עיוות שחוזה את העתיד (יחשבו עליי ש...).

3. שאלות מטה מודל יעילות:

- אסור? או שאת לא רוצה / חוששת / לא יודעת איך?

- מתי / איפה / עם מי בדיוק אסור לך לבלוט?

- מי בדיוק יחשבו את זה?

- איך בדיוק לבלוט אומר שאת שחצנית? האם יכולה להיות תוצאה אחרת לבולטות? האם כל מי שבולט הוא שחצן?

- איך את יודעת שזה מה שיחשבו עלייך?


בהצלחה!

354 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page