top of page

מהי שיטת NLP?


ראשי תיבות של Neuro Linguistic Programming ובעברית: תכנות עצבי לשוני. זהו מודל לתקשורת בין אישית ותוך אישית (האדם עם עצמו), שהחל להתפתח בארצות הברית בשנות השבעים. הוגי השיטה, ריצ׳רד בנדלר וג׳ון גרינדר, ניתחו מיומנויות תקשורת של אישים בולטים בתחום הטיפול בניסיון לעמוד על התכונות והפעולות שאפשרו להם להצליח ולסייע למטופלים לחולל שינויים חיוביים בחייהם. בשיתוף קבוצת עמיתים וסטודנטים יצרו מודל מוגדר וברור של האופן בו אותם אנשים בעלי כישורי תקשורת מצוינים השיגו הצלחה (מודלינג).


בדרך זו פותח טווח רחב של טכניקות יישומיות ויעילות המאפשרות להנחות אדם בתהליך שינוי שיאפשר לו להשיג את התוצאות שהוא מעוניין להשיג בכל תחום שהוא. השיטה היא מעשית ומכוונת תוצאות באמצעותה מנחים אנשים כיצד להשתמש במוח שלהם ביעילות: לשלוט בחשיבה ולא לתת לחשיבה לשלוט בהם ובכך לעודד שינוי רצוי ברגשות, התנהגויות, אמונות מגבילות ומחשבות.


ראשי התיבות, הן שלוש אותיות המייצגות בתמציתיות תהליך מורכב המייצר שינוי:

נוירולוגיה (N) – המוח האנושי ודרך החשיבה שלנו. המוח קולט מידע דרך החושים. המידע מגיע למוח ומעובד שם. המוח קולט את הגירויים השונים ומתרגם אותם לחוויות בעלות משמעות. קיימת שונות בין בני אדם באופן בו הם קולטים באמצעות החושים. לכל אחד מאתנו העדפות חושיות שונות ואנו קולטים את אותה המציאות באופנים שונים. זו הסיבה שיש בינינו הרבה פעמים אי הבנות. היכרות עם הפן הנוירולוגי מאפשרת תכנות יעיל של המוח.


שפה (L) – אופן השימוש שלנו בשפה והשפעתה עלינו (מדוברת ובלתי מדוברת). הביטוי המילולי של החוויות הפנימיות והאופן בו אנו מתבטאים מרמז על הנוירולוגיה שלנו. שיטת ה-NLP מלמדת אותנו להקשיב באופן ייחודי ולאתר רמזים המעידים על סגנון החישה. אנו קשובים באופן מיוחד ומצליחים ליצור שינוי עמוק תוך שימוש במילים הנכונות. ל-NLP יש חוקים דיקדוקיים משלו ומודלים לשוניים המאפשרים הבנה עמוקה של נפש האדם.


תכנות (P) – הדרך שאנו יוצרים בה רצפים של הפעולות שאנו מבצעים. כדי ליצור שינוי עמוק, שישמר לאורך זמן יש לדבר בשפתו הייחודית של התת מודע. עבודת התכנות ב-NLP מורכבת משלבים המתקדמים באופן הגיוני וגאוני ליצירת שינוי. יש עשרות ואולי אף מאות תכנותים שונים. מטרתם לפתור בעיות כגון אלרגיה, פוביה וחרדה. חלק מהתהליכים מכוונים לשינוי הרגלים מזיקים ואחרים להטמעת השינוי בעתיד. כל יוצר של NLP מביא לעולם תהליכים חדשים והתחום ממשיך להתפתח כל הזמן.


לפי ה-NLP, המציאות אינה מבנה אובייקטיבי אלא בני אדם יוצרים אותה על סמך תפיסותיהם וצורת החשיבה שלהם. לכן, אין שתי גרסאות דומות של המציאות. כולנו חווים מה שאנו מכנים ״מציאות״ בדרך ייחודית לנו ובשונה ממה שחווה כל אדם אחר. אנחנו לא רק תופסים אירועים בצורה שונה אלא מעניקים להם משמעויות שונות לפי הערכים והאמונות שלנו. לכן, אם כל אחד יוצר מציאות משל עצמו, התפיסה היא כי יש לנו אפשרות לבחור כיצד לפרש את האירועים החיצוניים לנו, כיצד להגיב עליהם וכיצד לעצב את החוויה הפנימית שלנו.


צפו בסרטון קצר בו מסביר רוברט דילטס, ממייסדי השיטה, מהו NLP

הנחות היסוד של שיטת ה-NLP


אם יש לכם שאלות נוספות על NLP ובכלל על האופן בו מוח, שפה ושינוי התנהגותי מתחברים - מוזמנים לכתוב לי.

67 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page